Surt sa räven

Plötsligt en dag i veckan som gick loggades Calle ut från Live-kontot på sin Xbox360.

En hel söndag har gått åt till att felsöka.

Jag har startat om, återställt, startat om igen, återställt och återskapat trådlösa nätverk.

Inget hjälpte. Xboxen kunde inte ta emot den IP-adress som DHCP tilldelade den.

Vi har tre MacBook Pro som tilldelas IP-adresser automatiskt. Dessutom tre iPads, två iPhones, en Samsung Blu-Ray och en Sony-Ericsson Xperia. Alla tar emot den IP-adress de tilldelas.

Alltså misstänker man så klart att det är något fel inuti Xboxen. Till exempel att nätverkskortet gått sönder.

Men inte supporten på Microsoft-ägda Xbox. De tror att problemet ligger hos min Apple AirPort Extreme.

”Apple och Microsoft är ju inte särskilt goda vänner. Står det uttryckligen att AirPort Extreme är kompatibel med Xbox360?” frågade killen på supporten.

Jag sa att det har ju fungerat i ett år. Och förresten vet jag inte om det finns någon router som uttryckligen är gjord för att vara kompatibel med Xbox360?

Enligt Microsoft-supporten var jag alltså tvungen att få Xboxen kontrollerad i ett ”vanligt”, icke-Apple-nätverk för att de skulle ta in den och reparera den enligt garantin.

Låter den inte som ett sista halvdesperat försök att hämnas på företaget som sprungit ikapp och förbi? Lite ”surt sa räven”.

Nä, nu ska vi snart gå hem till familjen PC och logga in oss. Om det går så tror jag att Microsoft bör göra en del justeringar i operativsystemet tills nästa uppdatering…

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.