Hej!
Kul att du hittade hit. Här förklarar vi lite närmare vad content marketing är och varför det fungerar så bra i marknadsföringssammanhang. Hör gärna av dig om du är nyfiken på vad vi kan göra för dig. Du hittar ett kontaktformulär längst ned.
Vad är content marketing?
Content marketing är en strategi inom marknadsföring, där du skapar och distribuerar innehåll som är av värde för målgruppen. Många företag och organisationer har i dag egna kanaler för att kommunicera med sina kunder. För att lyckas är det viktigt att publicera innehåll som är värdefullt för målgruppen. Det gäller att arbeta konsekvent, systematiskt och långsiktigt med sitt idé- och innehållsarbete. Innehåll kan i sammanhanget vara olika saker. Med hjälp av exempelvis blogginlägg, recept, tips, event och företagstidningar uppfattar mottagaren (kunden) dig som kunnig och hjälpsam. Det handlar inte om att framhålla fördelen med din produkt, utan om att skapa innehåll som målgruppen vill ta del av. I och med det bygger du en publik med personer som hör till din målgrupp. Publiken får en positiv relation till ditt företag och har dig “top of mind” när det är dags att fatta ett köpbeslut.
Hur ser content ut?
Med content avses text-, bild- och rörligt filmmaterial som kan användas i marknadsföringssyfte. Det kan distribueras på olika sätt, exempelvis på er webbplatsen i form artiklar och bilder eller på sociala medier och i nyhetsbrev.
Varför ska jag använda content marketing?
I en värld som är fullproppad med reklam har många konsumenter satt på sig skygglappar för säljande budskap. Content marketing är en sorts marknadsföring som inte skriker ”kom och köp”. I stället lockar innehållet till läsning (eller tittning). Det handlar om om att erbjuda något mottagaren vill ha – och det bygger en relation eftersom det visar att företagets fördelar utan att det behöver säljas in med överord. Värdet som content marketing skapar ligger i dess plattform: trovärdighet. Den tilltänkte kunden är mer mottagliga för ditt intressanta innehåll än hen är för direkta reklambudskap.
Syftet med content marketing är att attrahera och behålla kunder genom att konsekvent skapa relevant och värdefullt innehåll vars avsikt är att ändra eller förstärka konsumentbeteende. Det är en fortlöpande process som lämpligast integreras i din övergripande marknadsföringsstrategi, och den sker i medier du själv äger och styr. Vad menas då med att äga? Jo, att du kontrollerar vad som publiceras och när. I ett medium du äger framgår det tydligt för mottagaren att du är avsändaren. Exempel på sådana medier kan vara hemsida/blogg, Facebook, Youtube, LinkedIn, Instagram och Twitter,
Vad gör vi?
Stora Ord hjälper dig att lägga upp en innehållsstrategi, planera innehållet, skapa det samt sprida det. Vi kan också mäta resultatet. Vi formulerar en målsättning med innehållet, vilken målgrupp ni vill nå samt tonaliteten i kommunikationen. Att hitta sin röst är en nyckel för att engagera mottagaren.
Fördelar med content marketing
Det finns många fördelar med att systematiskt och regelbundet leverera kvalitativt innehåll till dina kunder, nuvarande och blivande, i digitala och sociala plattformar. Här är några:
- Det stärker varumärket gentemot befintliga kunder och skapar merförsäljning
- Det breddar kännedomen om varumärke/tjänster utanför det normala upptagningsområdet
- Det skapar stolthet och engagemang hos både medarbetare och samarbetspartners
- Det genererar leads som kan konverteras till nya, betalande kunder
Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna – eller klicka dig runt på sajten för att se vad vi gjort tidigare.