Content marketing – så funkar det

kommunikation content marketing

Alla företag och organisationer, oavsett storlek, behöver kommunicera och marknadsföra produkter och tjänster. 

Men hur? Vilket typ av kommunikation är ger bäst resultat?

Vi tror på kraften i en bra story – att berätta något mottagaren vill läsa, se eller lyssna på.

Det är bättre att berätta något mottagaren är intresserad av  än att stapla slitna säljklyschor på varandra.

Hör gärna av dig om du är nyfiken på vad vi kan göra för dig. Du hittar ett kontaktformulär längst ned.

Vad är content marketing?

Content marketing är en kommunikationsmetod som går ut på att skapa och sprida värdefullt och relevant innehåll, i syfte att intressera och knyta potentiella kunder till ditt företag.

Definitionen av content marketing brukar beskrivas så här:

Processen att planera, skapa och distribuera värdefullt innehåll till en definierad publik.

Innehållet kommuniceras via egna kanaler i syfte att attrahera nya kunder.

Content marketing är alltså kommunikation och marknadsföring där avsändaren skapar och distribuerar redaktionellt innehåll som upplevs som intressant och relevant av målgruppen. Genom att erbjuda ett innehåll som mottagaren värdesätter kan avsändaren bygga sitt varumärke och inleda eller stärka relationer.

Många företag och organisationer har i dag egna kanaler för att kommunicera med sina kunder. För att lyckas är det viktigt att publicera innehåll som är värdefullt för målgruppen. Det gäller att arbeta konsekvent, systematiskt och långsiktigt med sitt idé- och innehållsarbete. Innehåll kan i sammanhanget vara olika saker. Med hjälp av exempelvis blogginlägg, recept, tips, event och företagstidningar uppfattar mottagaren (kunden) dig som kunnig och hjälpsam. 

Det handlar inte om att framhålla fördelen med din produkt, utan om att skapa innehåll som målgruppen vill ta del av. I och med det bygger du en publik med personer som hör till din målgrupp. Publiken får en positiv relation till ditt företag och har dig ”top of mind” när det är dags att fatta ett köpbeslut.

Hur ser innehåll ut?

Med content avses vanligen texter, bilder och rörligt filmmaterial som kan användas i marknadsföringssyfte. Det kan distribueras på olika sätt, exempelvis på er webbplats i form artiklar och bilder eller på sociala medier och i nyhetsbrev.

Varför ska jag använda content marketing?

I en värld som är fullproppad med reklam försöker många konsumenter undvika säljbudskap. Content marketing är en sorts marknadsföring som inte skriker ”kom och köp”. I stället lockar innehållet till läsning (eller tittning eller lyssning). Det handlar om om att erbjuda något mottagaren vill ha – intressant, rolig och spännande information – och just detta bygger en relation eftersom det pekar på företagets fördelar utan att det behöver säljas in med svulstiga överord. 

Värdet som content marketing skapar är dess trovärdighet. Den tilltänkte kunden är mer mottagliga för ditt intressanta och informativa innehåll än är för mer aggressiva och påflugna reklambudskap.

Syftet med content marketing är att attrahera och behålla kunder genom att konsekvent skapa relevant och värdefullt innehåll vars avsikt är att ändra eller förstärka konsumentbeteende. Det är en fortlöpande process som lämpligast integreras i din övergripande marknadsföringsstrategi, och den sker i medier du själv äger och kontrollerar. Du kontrollerar vad som publiceras och när. I ett medium du äger framgår det tydligt att du är avsändaren. Exempel på sådana medier kan vara hemsida/blogg, Facebook, Youtube, LinkedIn, Instagram och Twitter,

Vad gör vi?

Stora Ord hjälper dig att lägga upp en innehållsstrategi, planera och producera innehåll samt sprida det. Vi kan också mäta resultatet. Vi formulerar en målsättning med innehållet, vilken målgrupp ni vill nå samt tonaliteten i kommunikationen. Att hitta sin röst är en nyckel för att engagera mottagaren.

Fördelar med content marketing

Forskning som docent Sara Rosengren och professor Micael Dahlén, båda vid Handelshögskolan, publicerat i Journal of Advertising visar att ett varumärke kan förtjäna uppmärksamhet för sin kommunikation genom att regelbundet förmedla innehåll som mottagare uppskattar.

Företaget samlar på sig ett kommunikationskapital vilket är en viktig del av varumärket. Ju större förtroende du bygger upp hos din publik och ju mer uppmärksamhet du gör dig förtjänt av, desto större kommunikationskapital får du och ditt varumärke.

Det finns många fler fördelar med att systematiskt och regelbundet leverera kvalitativt innehåll till dina kunder i digitala och sociala plattformar. Här är några:

  • Det stärker varumärket gentemot befintliga kunder och skapar merförsäljning
  • Det breddar kännedomen om varumärke och tjänster utanför det normala upptagningsområdet
  • Det skapar stolthet och engagemang hos både medarbetare och samarbetspartners
  • Det genererar leads som kan konverteras till nya, betalande kunder

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna – eller klicka dig runt på sajten för att se vad vi gjort tidigare.