Världens bästa rulle – Ambassadeuren som har erövrat världen

Publicerad i Månadens Affärer, juni 1996. © Tommy Jeppsson.

Göte Borgström var bekymrad.Och han hade all anledning. I fem år, sedan 1934, då hans far Carl August Borgström gick ur tiden, hade han arbetat med att konstruera marknadens hittills minsta och lättaste taxameter för droskor. Världsmarknaden hade väntat på den och nu var den klar. Under normala omständigheter skulle Borgström ha firat. Men 1939 var inget normalt år. Det var helt andra fordon än taxibilar som rullade på Europas gator det året.Borgström blickade ut genom fönstret från bönehuset i Svängsta, som nu var omgjort till finmekanisk verkstad, och såg Mörrumsåns rinna förbi.Fem års arbete var bortkastat.

Han tittade på ån och han bestämde sig: Han skulle inte göra pendyler. Han skulle inte heller göra ur. AB Urfabriken skulle göra spinnrullar. Hösten 1939 arbetade ingenjörerna på AB Urfabriken dag och natt med att konstruera en spinnrulle. Borgström testade dem själv nere vid ån. Packade sedan 25 rullar i en låda och for till Göteborg. Berghaus, den ledande grossisten, var en korthuggen typ. Han granskade rullarna.

– Hur många kan ni leverera, sa han.

– Femtusen om året, högg Borgström till med.

– Då tar vi dem.

Record-rullen var född. Grunden till en av svensk exportindustris största succeer var lagd.Succen heter emellertid inte Record. Den heter Ambassadeur och föddes som en vidareutveckling av Recordrullen tretton år senare.Hittills har det sålts 20 miljoner Ambassadeurer världen över. Varav 600.000 i Sverige.Ambassadeur är ett begrepp även blan dem som inte fiskar.Rullen skapades av ingenjör Åke Murvall 1952. Hans skapelse ser fortfarande likadan ut idag som den gjorde då. Den har fått några finesser ytterligare, men i stort sett är det samma rulle. Ett stycke klassisk svensk ingenjörskonst i 160 delar. Det finns förstås så kallade lågprofil-Ambassadeurer; Hi-Tec-varianter som, formgivna av Achim Storz (Porsche), mer påminner om rymdskepp än spinnrullar.

Åke Murvall kan trösta sig med att hans modell säljer bättre.- På varje lågprofilrulle vi säljer, säljer vi tio ur Classic-serien, erkänner Torbjörn Åslund, försäljningschef på ABU Garcia. Sportfiskare är konservativa. De vill ha en rulle som de är vana vid.

Svart, röd eller grön. Det var frågan i begynnelsen. Göte Borgström gav en byrå i uppdrag att fråga konsumenterna. Eller, som det nu heter, marknaden:

– Svart, sa marknaden.

– Röd, sa Borgström.

Och röd blev den. Röd är den än idag. Då kostade rullen 150 kronor. I dag kostar samma rulle 800 kronor. En blygsam prisökning med tanke på att Ambassadeur fortfarande efter 45 år görs i Sverige. Hela rullen tillverkas på fabriken i Svängsta. Fast kullager köps från Tyskland, Japan och Sverige.

– Det är inte intressant att lägga tillverkningen utomlands. Det fördärvar produkten.En erfarenhet man möjligen fått sedan produktionen av haspelrullen Cardinal förlagts till Taiwan. Cardinal har haft det besvärligt på en tuff marknad. Nu finns planer på att återuppta produktionen i Svängsta. Ambassadeur skulle riskera att gå ett liknande öde till mötes om tillverkningen flyttades till ett låglöneland.

– Det ska stå Made in Sweden på den. Så länge den ska vara en världsprodukt måste den göras i Sverige. Det är jag helt övertygad om.

Det tycker förhoppningsvis även ledningen för amerikanska Berkley, som sedan ett år tillbaka äger ABU Garcia. ABU var fram till mitten av 70-talet ett familjeföretag. Arvsskatten tvingade Göte Borgströms son att sälja till Incentive. De sålde till Aritmos som sålde till Berkley. På sätt och vis är cirkeln sluten. Berkley är – precis som ABU var – ett familjeföretag. Ett stort sådant. Omsättningen är lika stor som ABU Garcias – 750 miljoner.

– Det var det bästa som kunde hända, menar Torbjörn Åslund. Man kan väl tycka att det är synd att ABU inte längre är svenskt, men produkterna tillverkas ju fortfarande i Sverige.En miljon rullar lämnar Svängsta-fabriken årligen. USA är den stora marknaden. 700.000 rullar skeppas dit årligen. 150.000 går till Japan. Resten fördelas på Skandinavien, Europa, Sydamerika och Sydafrika.Men stora marknader är på väg att öppnas. Torbjörn Åslund hoppas mycket på öst (”…i öst är sportfiskemarknaden hopplöst outvecklad. Men vi vet ju vad det finns för vatten i Ryssland…”) och han nämner Japan som en ytterligare växande marknad. Den ökar kraftigt. Andra länder på gång är Argentina, Brasilien och Sydafrika. I Europa är haspeln fortfarande dominerande.

– Men vi håller på att väcka den björn som sover.I likhet med alla kvalitetsprodukter har Ambassadeur fått efterföljare. Blivit kopierad. Patentet gick ut 1977. Enligt Torbjörn Åslund är Ambassadeur den mest kopierade produkten i världen idag. Det görs idag kopior i Japan, USA och t.o.m. i Kina.Men ingen har nått Ambassadeurens status. Det går historier om Ambassadeurer som hittats på sjö- och havsbottnar efter åratal i vattnet. När de plockats upp och torkat har de fungerat (nästan) som nya.Trots rullens goda renomme har Ambassadeur blivit en rulle förbehållen sportfiskets elit. Det beror inte bara på priset. Den omtalat goda kvaliten för en hård kamp mot ryktet om rullens tendens till backslag. Skatbo. Trassel.

– Det är ett problem, erkänner Torbjörn Åslund. Folk vågar inte prova. I Sverige är haspel 3-4 gånger större. Svenskarna vågar inte. Men om man gör rätt; läser instruktionerna och ställer in betesvikten, så är det lika lätt att kasta med en Ambassadeur som med en haspel.

– Jag har fiskat med Ambassadeur sedan jag var liten grabb. Det finns ingen annan rulle som är så bra, vare sig broms- eller kastmässigt. Kan du få folk att förstå det kan du få ännu fler som fiskar med Ambassadeur.Nu ska ABU Garcia genom övertygande kampanjer få folk att övervinna sin rädsla.Det finns förstås ett annat sätt. Ett bättre sätt:

– Det vore trevligt göra en rulle som det är omöjligt få backslag med. Det är framtidens melodi. Det jobbar vi med, säger Torbjörn Åslund.

Den dagen blir Ambassadeur spinnrullen i var mans hand. Och något säger mig att den rullen blir röd.Oavsett vad marknaden säger.

2 reaktioner på ”Världens bästa rulle – Ambassadeuren som har erövrat världen

  1. Tack för en god historik över Paul Berghaus och Göte Borgström.

    Jag arbetade som butikschef i tio år på AB Sport & Vapenmagasinet Etab: 1902 och nerlagt 1971 i Helsingborg.
    Vi hade goda kontakter med Paul Berghaus och Göte Borgström.
    Vi sålde de första rullarna av Svängsta; även de som aldrig såg dagens ljus i de vanliga redskapsaffärerna. Vi var privligierade (!) och testade de flesta av rullarna i Öresund. Ambassadörerna stod sig väl. Mest var det 6000-modellerna som såde mest.

    Jag fiskade tillsammands med Olle Thörnblom, Teodor Ankarcrona, Adlercreutz och Stig Olausson (han som uppfann streamern med glasögon). Alla legendariska och en del bortgågna och mycket saknade.

    Åren går. Nu är jag 67 år och fiskar sällan.

    Paul Berghaus skulle enligt uppgifter jag vaskat fram, lagt ner verksaheten redan 1971, men jag har en katalog med prislista från 1975 (!) i mitt arkiv…

    MVH/ Roland Obst

    1. Hei. Såg din kommentar. Jag er nu 62 år og fisker fremdeles så ofte jeg kan, og Ambassadeur sneller er min store lidenskap. Var på besøk på ABU fabriken en tur so 10-12 åring. Fikk også lov til og fiske litt i Mørrumsån.
      Skulle du ha noen gamle , spesielle ambassadeurer som du kunne selge til et overkomligt pris.
      Jeg er også ute etter boken om Ambassadeur sneller ( rullar )
      Mvh.

      Kristian

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.