Blåst på Battlefield

Calle, 12 år, fick Battlefield 3 i julklapp. Trots 16-årsgränsen. Ännu har han inte kunnat spela en minut. Det finns nämligen en spärr i spelet som anropar Xbox Live för att verifiera åldern på abonnemangsinnehavaren. Calle är 12 och spelet säger därför att han är för ung.

En hel dag har det tagit mig att få fram denna enkla information som givetvis borde ha delgivits vid köpet.

Men det tog alltså en dag av problemlösning och informationsinhämtning. Först i form av söktid för att konfigurera om Xbox Live-kontot från grunden, både på dator och konsol. Sedan samma procedur på Windows Live. (För enkelhets skull måste man ha konto på båda om man vill spela Xbox Live.) Alla innehållsspärrar är nu borta.

Det gick ändå inte att få igång spelet.

När jag gav upp ringde jag Electronic Arts (EA) som gjort spelet. Efter 45 minuters väntan sa en tjej att allt var Microsofts fel. Det var nämligen de som hade lagt in en åldersangivelse på kontoinnehavaren i Xbox Live. Abonnemanget stod på Calle, 12.

På Xbox, vars kundsupport svarade på första signalen, sa man att det är Electronic Arts som valt att själva lägga in en fråga efter ålder och därefter en spärr om åldern är för låg. Det är bara Electronic Arts som gör detta. Det går ju att spela 16-årsspel från andra tillverkare på Xbox Live, sa kundsupporten, och det lät ju logiskt.

Tjejen på Electronic Arts ljög alltså. Hon hade inget svar och drog till med något för att komma undan. För att slippa stå till svars för något som inte går att försvara.

Det gör mig smått … irriterad. Att inte kunna stå för det man gör och framför allt: Inte motivera det. Inte upplysa om det.

”Det finns information om detta på insidan av boxen” sa hon och det var ungefär lika intelligent som att skylla på Microsoft. Beställer man på megastores webshop så har man inte tillgång till boxens insida. För övrigt brukar spel vara plomberade. Öppnar man dem så mister man bytesrätten.

”Är jag den enda som ringt om det här?” frågade jag.

”Eh, nej, det är några till…”

Trodde just det.

Spelet köptes alltså från Megastores webshop. Inte någonstans på hemsidan upplyser de om att spelet innehåller en spärr som stoppar alla under 16 från att spela spelet. En spärr som inte kan kringgås. Hade sådan information funnits hade vi givetvis inte köpt det. Och det vet givetvis Electronic Arts, och Megastore också för den delen.

I morgon ska jag försöka få pengarna tillbaka. Jag vet på förhand att det inte kommer att gå. Vi har öppnat plomberingen. Det enda man kan göra då är att vända sig till allmänna reklamationsnämnden.

Situationen är absurd. Microsoft, Electronic Arts och Megastore vill alla sälja men ingen vill ta ansvar för det som säljs.

Jag ringde Electronic Arts en gång till. Talade med en kille den här gången. Han skyllde inte på Microsoft. Hans besked var att allt jag sa lät vettigt och logiskt men att det inte gick att göra något. Han tänkte länge men sa sedan att det inte fanns någon lösning på problemet.

För första gången känner jag mig faktiskt sugen på att chippa boxen och ladda ned framtida releaser från tankafetast.se eller någon annan sajt som rippar Electronic Arts Xbox-spel.

Någon moralisk skuld kan jag inte förmå mig att känna. Tvärtom, jag känner mig snarare uppmuntrad … eller tvingad.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.