Magasinen minskar

Golf Digest

MAGASINENS RÄCKVIDDSSIFFROR från Orvesto är i ytterst enstaka fall munter läsning.

Siffrorna presenteras i dag.

Många har tappat läsare. Somliga har tappat många. Café, till exempel, minskar 20 procent. King med 14.

Min tidning, Golf Digest, minskar med sex procent. Den minskningen avspeglar rätt väl vår kommande upplageminskning, som till viss del kan förklaras med att vi gått från 8 till 10 utgåvor 2008.

Att Red Tee ökar är inte märkligt. Det märkliga är att deras räckvidd inte ökar mer. Sedan Svenska Golfförbundet köpte den tungt skuldsatta tidningen för 1,5 miljoner svenska kronor för att, som man trodde, nå en ny målgrupp, har man använt alla tillgängliga kanaler för att marknadsföra den. Det har varit fråga om rena bombmattorna, bland annat på golf.se. Med klent resultat, ska tilläggas. Det är het uppenbart att golf-Sverige inte vill ha den tidningen.

Svensk Golfs minskning motsvarar ungefär minskning av antalet golfare som ”drabbat” Sverige i år.

Golf Punk deltog inte i mätningen. Tur för dem, misstänker jag.

Här är några siffror som är intressanta för mig:

 

 

 

Titel 2008.1       2007.02       2008.02    2008:02 vs 2007:02
Cosmopolitan 173 187 185 -1%
Residence 109 119 113 -5%
Allt om Kök och Bd 84 77 78 1%
Golf Digest 94 89 84 -6%
Båtnytt 128 114 113 -1%
Segling 54 50 53 6%
Vi Båtägare 108 96 95 -1%
Glamour 90 107 120 12%
Veckorevyn 194 217 193 -11%
Elle 264 282 253 -10%
Plaza Kvinna 94 106 90 -15%
Hennes 139 143 143 0%
Solo 102 104 111 7%
Plaza interiör 151 151 144 -5%
Allt i hemmet 367 369 361 -2%
Sköna hem 438 455 420 -8%
Elle interiör 222 221 200 -10%
Plaza 75 85 66 -22%
Hus & Hem 524 517 529 2%
Praktiskt båtägande 72 57 56 -2%
På kryss 66 59 66 12%
Båtbörsen 78 80 68 -15%
Svensk Golf 450 461 442 -4%
Red Tee 23 39 42 8%
Café 147 166 133 -20%
King 79 102 88 -14%

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.